Školní poradenské pracoviště poskytuje služby v souladu s vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb. v platném znění.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Výchovná poradkyně:
- Mgr. Blanka Posavádová
- E-mail: Blanka.Posavadova@zstgmblatna.cz
Metodik prevence:
- Mgr. Ondřej Kočovský
- E-mail: Ondrej.Kocovsky@zstgmblatna.cz
Školní psycholožka:
- Mgr. Jitka Hajnová
- E-mail: Jitka.Hajnova@zstgmblatna.cz
telefon: 773 799 901 - více o práci školní psycholožky ZDE
Speciální pedagog:
- Mgr. Jana Polcarová
- Email: Jana.Polcarova@zstgmblatna.cz
- telefon: 773 799 901
- více o práci speciální pedagožky ZDE
Asistenti pedagoga:
- Lenka Čapková, DiS.
- Walter Christl
- Marie Kaiserová
- Lucie Malečková
- Lucie Siblíková, DiS.
- Romana Šourková
- Bc. Růžena Vitáková
- Bc. Monika Vokurková, DiS.
Školní asistenti:
- Eva Vrbová
- Marie Kaiserová
Školní asistentky a školní psycholožka pracují ve škole na základě Operačního programu Jan Ámos Komenský.
Služby školního poradenského pracoviště
Škola je zapojena do projektu Nenech to být (NNTB) - více informací o této službě zde
Charakteristika služeb ŠPP
- Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků, který tvoří výchovná poradkyně, školní metodik prevence a jednotliví učitelé.
- Za poskytování poradenských služeb zodpovídá ředitelka školy.
- Škola vede o poradenských službách poskytovaných výchovnou poradkyní a školním metodikem prevence příslušnou dokumentaci.
Činnosti poradenských pracovníků
Výchovná poradkyně
Poradenské činnosti:
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků.
- Koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka.
- Základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
- Individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem.
- Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačním poradenském středisku Úřadu práce České republiky, pobočka Strakonice, a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb tohoto střediska.
- Poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření prvního stupně.
- Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zjišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metodické a informační činnosti:
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy
- Kariérové rozhodování žáků.
- Tvorba a vyhodnocování individuálních vzdělávacích plánů.
- Příprava a vyhodnocování plánů pedagogické podpory.
- Naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
- Zprostředkovávání nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti školy a školských poradenských zařízení, o jejich zaměření, kompetencích a možnostech využití jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči poradenských zařízení.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činností výchovného poradce.
Školní metodik prevence
Poradenské činnosti:
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování a poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a sledování rizikových faktorů pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Metodické a informační činnosti
- Tvorba, kontrola a evaluace preventivního programu školy.
- Realizace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, vandalismu, sexuálního zneužívání, násilí, rasismu, kriminálního chování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení vhodné podpory k odstranění rizikového chování.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování.
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, nabídkách programů, metodách a formách primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivních aktivit školy.
- Předávání informací o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům žáků a pedagogickým pracovníků školy.
- Vedení databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, sociálně-vztahovými problémy, rizikovým chováním a problémy negativně ovlivňující jejich vzdělávání.
- Spolupráce s orgány státní správy, které mají v kompetenci prevenci rizikového chování.
- Kontaktování odborného pracoviště v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování.
- Vedení dokumentace a písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činností školního metodika prevence.
Školní psycholožka
- Výchovné a vzdělávací potřeby žáků
- Poradenství pro žáky a rodiče
- Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika
- Kariérové poradenství
- Krizová intervence
- Spolupráce s rodinami žáků
- Práce s třídními kolektivy
- Metodická pomoc učitelům
- Konzultační činnost
- Koordinační činnost
- Možnost on-line konzultací
- Supervize
Třídní učitel
Nedílnou součástí práce školního poradenského pracoviště je úzká spolupráce s třídními učiteli, kteří zajišťují následující oblasti:
- Podpora a rozvoj pozitivních vztahů mezi žáky ve třídě.
- Vedení žáků k dodržování školního řádu a třídních pravidel.
- Zajišťování spolupráce školy se zákonnými zástupci.
- Vedení dokumentace o žácích.
- Spolupráce s výchovnou poradkyní a školním metodikem prevence.
Škola zajišťuje prostorové podmínky tak, aby byla zachována ochrana osobních údajů.
