Školní poradenské pracoviště poskytuje služby v souladu s vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb. v platném znění.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Výchovná poradkyně:
- Mgr. Blanka Posavádová
- E-mail: Blanka.Posavadova@zstgmblatna.cz
Metodik prevence:
- Mgr. Ondřej Kočovský
- E-mail: Ondrej.Kocovsky@zstgmblatna.cz
Školní psycholožka:
- Mgr. Jitka Hajnová
- E-mail: Jitka.Hajnova@zstgmblatna.cz
telefon: 773 799 901 - více o práci školní psycholožky ZDE
Speciální pedagog:
- Mgr. Jana Polcarová
- Email: Jana.Polcarova@zstgmblatna.cz
- telefon: 773 799 901
- více o práci speciální pedagožky ZDE
Asistenti pedagoga:
- Lenka Čapková, DiS.
- Bc.Ludmila Matoušková
- Marie Kaiserová
- Lucie Malečková
- Anežka Budošová
- Romana Šourková
- Šárka Chlandová
- Bc. Monika Vokurková, DiS.
- Denisa Rakovanová
Školní asistentka:
Školní asistentky a školní psycholožka pracují ve škole na základě Operačního programu Jan Ámos Komenský.
Služby školního poradenského pracoviště
Škola je zapojena do projektu Nenech to být (NNTB) - více informací o této službě zde
Charakteristika služeb
Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků, který tvoří výchovná poradkyně, školní metodik prevence a jednotliví učitelé.
Za poskytování poradenských služeb zodpovídá ředitelka školy.
Škola vede o poradenských službách poskytovaných výchovnou poradkyní a školním metodikem prevence příslušnou dokumentaci.
Činnosti poradenských pracovníků
Výchovná poradkyně – Mgr. Blanka Posavádová
Poradenské činnosti:
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků.
- Koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka.
- Základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
- Individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem.
- Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačním poradenském středisku Úřadu práce České republiky, pobočka Strakonice, a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb tohoto střediska.
- Poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření prvního stupně.
- Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zjišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
- Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metodické a informační činnosti:
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy.
- Kariérové rozhodování žáků.
- Tvorba a vyhodnocování individuálních vzdělávacích plánů.
- Příprava a vyhodnocování plánů pedagogické podpory.
- Naplňování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
- Zprostředkovávání nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti školy a školských poradenských zařízení, o jejich zaměření, kompetencích a možnostech využití jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči poradenských zařízení.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činností výchovného poradce.
Školní metodik prevence – Mgr. Ondřej Kočovský
Poradenské činnosti:
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování a poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a sledování rizikových faktorů pro rozvoj rizikového chování ve škole.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Metodické a informační činnosti:
- Tvorba, kontrola a evaluace preventivního programu školy.
- Realizace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, vandalismu, sexuálního zneužívání, násilí, rasismu, kriminálního chování a dalších projevů rizikového chování.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení vhodné podpory k odstranění rizikového chování.
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování.
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, nabídkách programů, metodách a formách primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivních aktivit školy.
- Předávání informací o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům žáků a pedagogickým pracovníkům školy.
- Vedení databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování.
- Individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, sociálně-vztahovými problémy, rizikovým chováním a problémy negativně ovlivňující jejich vzdělávání.
- Spolupráce s orgány státní správy, které mají v kompetenci prevenci rizikového chování.
- Kontaktování odborného pracoviště v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování.
- Vedení dokumentace a písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činností školního metodika prevence.
Školní psycholog – Mgr. Jitka Hajnová
Poradenské činnosti:
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, středisky výchovné péče a dalšími odbornými pracovišti při zajišťování diagnostických a poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci PPLP pro žáky s potřebou podpůrného opatření prvního stupně.
- Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb, mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo pro mimořádně nadané žáky ve ŠPZ.
- Participace při tvorbě IVP u žáků, kde je toto opatření součástí doporučení z PPP či SPC.
- Spolupráce na realizaci pravidelných pracovních porad s AP, individuální konzultace s AP.
- Spolupodílení se na realizaci pravidelných pracovních setkáních s vedením školy a ostatními pracovníky ŠPP.
- Realizování programů pro třídy.
- Poskytování krizové intervence žákům i pedagogům.
Metodické a informační činnosti:
- Poskytování informací o činnosti ŠPZ, o jejich zaměření, kompetencích a možnostech využití jejich služeb žákům, resp. zákonným zástupcům.
- Podílení se na realizaci setkání rodičů žáků 1. tříd.
- Navrhování a zpracování témat na setkání se zákonnými zástupci.
- Zařazování krátkých vstupů na pedagogické rady (vychází z konkrétních potřeb školy).
- Shromažďování odborných zpráv a doporučeních o žácích, kteří jsou v péči ŠPZ.
- Zajišťování komunikaci se ŠPZ.
- Vedení písemných záznamů, které umožňují doložit rozsah a obsah činnosti školního psychologa.
Speciální pedagog – Mgr. Jana Polcarová
Diagnostické a intervenční činnosti:
- Orientační speciálně pedagogická diagnostika.
- Intervenční činnost – využití speciálně pedagogických metod a postupů s žáky v riziku rozvoje SPU, či ke zmírnění dopadů již diagnostikovaných SPU.
- Vedení předmětu speciálně pedagogické péče.
Metodické, konzultační a informační činnosti:
- Poskytování informací pedagogickým pracovníkům, žákům i zákonným zástupcům.
- Speciálně pedagogická podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodické vedení a koordinace činností k reedukaci a kompenzaci SPU.
Třídní učitel
- Podpora a rozvoj pozitivních vztahů mezi žáky ve třídě.
- Vedení žáků k dodržování školního řádu a třídních pravidell.
- Zajišťování spolupráce školy se zákonnými zástupci.
- Vedení dokumentace o žácích.
- Spolupráce s výchovnou poradkyní a školním metodikem prevence.
- Škola zajišťuje prostorové podmínky tak, aby byla zachována ochrana osobních údajů.
Vypracoval: Mgr. Ondřej Kočovský, ŠMP
V Blatné, 1. 9. 2023 Mgr. Zdenka Dvořáková, ŘŠ