Školní řád je vydáván ředitelkou školy ve smyslu §30, odst. 1, písm. a),b),c) a d) Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
( školský zákon ) v platném znění.
"Jsme rádi, že jsi žákem ZŠ T. G. Masaryka Blatná, kterou sis se svými rodiči zvolil k získání základního vzdělání. Z toho plyne, že sis zvolil také dodržovat povinnosti a využívat podmínek pro práci v naší škole."
Respektujeme, že jsi jedinečnou osobností, která chce být spravedlivým partnerem ostatním, ale stejně tak respektuj i ty své spolužáky a učitele. Chceme, aby mezi tebou, spolužáky a učiteli byl partnerský vztah, podložený vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností.
Vzdělání v naší škole dosáhneš aktivním zapojením do výuky, samostatným přemýšlením a vlastní snahou. Nejsi pasivním polykačem informací a dat, ale aktivním spoluhráčem ve vyučování. Pak uvidíš, že do školy budeš chodit rád.
Máš právo na odpočinek - relaxaci a volný čas - na hru, na svobodnou účast na akcích školy. Na akcích pořádaných školou se řídíš pravidly tohoto školního řádu, pravidly slušného chování, pokyny pedagogického dohledu a pokyny pořádající instituce. Je – li stanoven na danou akci interní předpis, budeš vždy před akcí s tímto seznámen. Pro odpočinek a relaxaci jsou určeny přestávky. I o přestávkách se řídíš pokyny zaměstnance vykonávajícího dohled nad žáky. Rozpis vyučovacích hodin a přestávek najdeš na webových stránkách školy. O malých přestávkách se zdržuješ ve své třídě, o velké přestávce můžeš využívat chodeb, ale bez svačiny a pití.
Vyučování na celé škole může také probíhat v projektech, blocích a podobně. Začátek hodin určuje zvonění, délku vyučovací jednotky určuje učitel. Po zazvonění jsi na určeném místě (např. podle zasedacího pořádku) a máš připraveny na lavici všechny potřebné věci k vyučování včetně žákovské knížky. Jestliže ses nemohl z vážných důvodů připravit na vyučování nebo jsi nebyl přítomen v minulé hodině, omluvíš se na začátku vyučovací hodiny. Nedostaví-li se vyučující 5 minut po zahájení hodiny do třídy, oznámí toto určený žák třídy v kanceláři školy, ředitelně, sborovně nebo v kanceláři zástupce ředitele školy. Při vyučování zachováváš klid, aktivně se účastníš práce v hodině a udržuješ své pracovní místo v pořádku a čistotě. Mobil můžeš používat o přestávce nebo o volných hodinách, při vyučování je vypnutý. Máš právo na kvalitní vzdělávání. V případě potřeby můžeš využít konzultace s učiteli nebo se staršími spolužáky. Po skončení vyučování ve třídě máš za povinnost zanechat své pracovní místo čisté. Zadané úkoly si zapisuješ. Učitel musí dbát na hygienické potřeby žáků a jejich právo na relaxaci.
Máš možnost navštěvovat zájmové vzdělávání ve školní družině za stanovenou úplatu. Zde se můžeš podle zájmu přihlásit do vybraného kroužku. Činnost školní družiny se dále řídí vnitřním řádem ŠD.
Rozvrh hodin a přestávek se ve škole řídí následujícím rozpisem:
Pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona, nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona, anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví není možná osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy, poskytuje škola dotčeným žákům vzdělávání distančním způsobem.
Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem.
Žáci jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem. Způsob poskytování vzdělávání a hodnocení výsledků vzdělávání distančním způsobem přizpůsobí škola podmínkám žáka pro toto vzdělávání.
Máš právo využívat veškeré místnosti určené k výuce, materiální vybavení školy a další dostupné prostředky, které škola vlastní. Vše můžeš využívat s vědomím dospělého pracovníka školy. Zodpovídáš však za ztrátu, zničení nebo poškození půjčené a tebou využívané školní pomůcky. Využívej zejména knihovnu, výpočetní techniku, školní dvůr, školní družinu a nabídku zájmových kroužků. Při návštěvách se řiď řádem jednotlivých místností či školního dvora. Na školní dvůr můžeš pouze v doprovodu pracovníka školy.
Chráníš svoji školu i své věci. Společně s pracovníky školy udržuješ pořádek a čistotu ve škole. V budově školy se přezouváš do hygienicky vhodných přezůvek s nebarvící podrážkou a označených jménem (ne sportovní obuv). Zacházíš opatrně s učebnicemi, školními potřebami a pomůckami. Učebnice, sešity a ŽK nosíš obalené a udržuješ je v pořádku. Poškodíš-li svévolně majetek školy, žáků, učitelů či jiných osob, zajistí tvoji rodiče nápravu. Bezdůvodně nenos do školy peníze, cenné předměty a věci nesouvisející s vyučováním. Místo pro bezpečné uložení cenných věcí (mobilní telefony, velké peněžní částky…) máš v kanceláři školy a žáci II. stupně školy při hodinách Tv v kabinetu Tv. V případě, že cennosti neuložíš do bezpečí, jsi sám zodpovědný za případnou ztrátu. Ztráty věcí neprodleně ohlásíš učiteli nebo v kanceláři školy.
Ve škole i na veřejnosti se chováš tak, abys svým jednáním nepoškozoval jméno svých rodičů ani jméno školy. Tvoje chování, chování tvých rodičů a pracovníků školy jsou výsledkem vzájemné dohody. Všichni usilují o dodržování základních společenských pravidel:
Škola je tvá povinnost a má svůj řád, který musíš dodržovat. Chodíš do školy pravidelně a včas podle rozvrhu hodin a účastníš se činností, které ředitelka školy vyhlásí jako povinné. Docházka do nepovinných předmětů, zájmových kroužků a školní družiny je pro přihlášené žáky povinná. Přicházíš do učeben od 7:45 hod. a nejpozději 5 minut před zahájením vyučování, které začíná v 8:00 hod., jsi na svém místě ve třídě. Oděvy, pokrývky hlavy a obuv si odkládáš v šatnách. Šatnu své třídy při příchodu i odchodu zamykej, tím předcházíš ztrátám. Do školy vcházíš vchodem do šaten, ze školy odcházíš hlavním vchodem. Na chodbě a na schodišti chodíš zásadně vpravo, pohybuješ se klidně a nezdržuješ se u zábradlí. Odchod a příchod na mimoškolní akce organizuje doprovázející učitel. Do školní družiny a čekací třídy přicházíš od 6:30 hod. Budova se otevírá v 6:30 hod. a uzavírá v 16:30 hod.. V době vyučování, činnosti školní družiny a kroužků odcházíš jen se souhlasem pedagogického pracovníka - neopouštíš svévolně školní budovu nebo třídu, a to i při akcích mimo areál školy. Do rozvrhu jsou zařazeny třídnické hodiny, které se řídí pokynem ředitelky školy č. 3/2015 a rozvrhem hodin. Účast na třídnických hodinách je povinná. Po skončení vyučování odcházíš v doprovodu pedagoga do ŠJ, ŠD nebo do šaten a domů.
Pečlivě se staráš o školní dokumenty (sešity a především žákovskou knížku). Žákovská knížka je dostupná v elektronické verzi na www.zstgmblatna.cz . Do elektronické žákovské knížky zapisují učitelé klasifikaci ze všech předmětů. Papírovou ŽK využíváš k zapisování jiných sdělení, omluvenek, uvolněnek a třídní učitel/ka zaznamenává čtvrtletní hodnocení. Pravidelně nosíš do školy žákovskou knížku, kterou předkládáš na vyzvání vyučujícímu. Žákovskou knížku udržuješ v pořádku jako úřední doklad. Ztrátu ŽK neprodleně oznámíš TU a zajistíš si do 7 dnů vystavení duplikátu u vedení školy.
Máš právo na polední přestávky, při kterých se můžeš stravovat ve školní jídelně. Právo stravovat se ve školní jídelně má ten, kdo je přihlášen ke stravování. Na oběd odcházíš v doprovodu učitele, aktovku ukládáš do regálů. Ve školní jídelně se řídíš pokyny pedagogického dohledu. Obědy se vydávají na elektronické čipy. V případě ztráty čipu nahlásíš toto vedoucí školní jídelny a zakoupíš si nový u účetní školy. V jídelně dodržuješ pravidla stolování. Při nevhodném chování můžeš být z jídelny vykázán, ale nárok na zaplacený oběd neztrácíš. V krajním případě můžeš být ze školního stravování vyloučen. Během polední přestávky se zdržuješ v hale školy (nikoliv v šatně), ŠD nebo mimo budovu školy, pokud k tomu máš písemný souhlas rodičů. Obědy si odhlašuješ v ŠJ před vyučováním do 7,55 hod., o velké přestávce a o polední přestávce do 13, 00 hod., případně elektronicky na www.strava.cz. Přístupové údaje dostanou tví zákonní zástupci u vedoucí školní jídelny.
Ve škole pracuje žákovský parlament. Každá třída si v parlamentních volbách zvolí do ŽP své zástupce. ŽP je orgánem žáků, který umožňuje demokratickou cestou hledat a nalézat nejvhodnější řešení jejich problémů, uspokojování jejich potřeb a zájmů a který garantuje realizaci nalezených řešení. Žákovský parlament pracuje pod vedením koordinátorů ŽP, spolupracuje s ředitelkou školy, pedagogickým sborem, školskou radou a SRPŠ. Členové ŽP jsou na různé akce uvolňováni po dohodě ředitelky školy, zákonného zástupce a koordinátora ŽP. Koordinátor ŽP informuje o takové akci pedagogický sbor.
Budeš-li nepřítomen, nezapomeň o sobě dát vědět. Nepřítomné žáky hlásí vyučujícímu na začátku každé hodiny služba zodpovědná za třídní knihu. Pokud budeš svoji nepřítomnost znát předem, požádají o tvé uvolnění z vyučování rodiče. Povolení jednodenní absence uděluje třídní učitel, o povolení delší absence je nutno žádat ředitelku školy písemně (s vyjádřením třídního učitele). Uvolnění z jednotlivých hodin poskytnou vyučující daných předmětů na základě písemné uvolněnky, jejíž předtisk je uveden v ŽK, popř. písemné žádosti (viz kapitola 2.3.) Rodiče si tě samozřejmě mohou vyzvednout i osobně. V případě nepřítomnosti třídního učitele uvolňuje žáky učitel pověřený zastupováním. Tvou nepřítomnost omlouvají tví zákonní zástupci osobně nebo telefonicky do 24 hodin od začátku absence a po ukončení opět písemně v žákovské knížce do 2 dnů. Třídní učitel má právo vyžádat si doložení nepřítomnosti od lékaře.
Dbáš o bezpečnost a předcházíš úrazům. Šetříš zařízení školy a neprodleně hlásíš zaměstnanci školy zjištěné poškození nebo zničení věcí, které jsou majetkem školy, závady na osvětlení, vodovodním rozvodu a elektroinstalaci. Bez svolení učitele nemanipuluješ s audiovizuálními a dalšími pomůckami ve třídě. V učebnách neotvíráš okna, nemanipuluješ se žaluziemi. Řídíš se řády učeben, případně řády sportovišť, která jsou využívána pro TV a sportovní akce. Při přechodu mezi budovami dodržuješ pravidla silničního provozu a řídíš se pokyny vyučujícího. Před akcemi mimo školu a před zahájením odborného vyučování budeš poučen o bezpečnosti a hygieně. Při odborné výuce dodržuješ vždy příslušné bezpečnostní předpisy. Při pobytu ve škole se chovej tak, abys neohrozil zdraví svoje ani svých spolužáků, či jiných osob. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde, ihned ohlas zaměstnanci školy. První pomoc můžeš vyhledat také v kanceláři hospodářky školy nebo ve sborovně. V celém areálu školy platí zákaz kouření. Do školy nesmíš přinášet, nabízet či zde užívat návykové látky (tabákové výrobky, elektronické cigarety, alkohol a jiné omamné látky či takové látky, které je svým vzhledem, chutí a konzistencí napodobují) a také předměty ohrožující bezpečnost a zdraví (zbraně apod.) Tato nařízení platí jak v areálu školy, tak i na akcích pořádaných školou mimo budovu. Během pobytu ve škole dodržuješ další bezpečnostní pokyny dle kapitoly 4 tohoto řádu.
Porušování tohoto řádu ze strany žáka je důvodem pro kázeňské opatření, svolání výchovné komise s rodiči žáka a případně zahájení jednání o jeho další školní docházce s rodiči nebo s institucemi, ke kterým má škola oznamovací povinnost.
"Vážení rodiče, jsme rádi, že Vaše dítě navštěvuje naši školu ZŠ TGM Blatná. Děkujeme Vám, že jste se seznámili se školním řádem žáků školy. Vedou-li rodiče děti v duchu školního řádu žáků, pak by neměly mezi školou a rodinou vznikat vážné rozdíly v působení na dítě."
Máte právo být seznámeni s nároky a s hodnocením i klasifikací žáků a po předchozí dohodě se můžete zúčastnit vyučování a práce žákovského parlamentu. Při návštěvě školy svým jednáním pomáhejte vytvářet pozitivní atmosféru ve škole. Pravidelně můžete navštěvovat třídní schůzky nebo předem domluvené individuální konzultace. V případě závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte mají rodiče možnost informovat se o chování a prospěchu u vyučujícího, třídního učitele popř. vedení školy, ale zásadně v době mimo vyučování. Schůzku je nutné si předem domluvit (telefonicky nebo e-mailem). Můžete také využít schránku důvěry. Při jednání s pedagogickými pracovníky respektujte jejich práva (viz kapitola 3). Škola je elektronicky zabezpečena a každý návštěvník školy má za povinnost hlásit se v kanceláři školy.
Pomozte, prosím, svým dětem. Dbejte na přípravu žáků do školy, pravidelně kontrolujte jejich školní práci – oceňujte úspěchy a povzbuzujte je při neúspěchu. Vhodně reagujte na zápisy v žákovské knížce a kontrolujte klasifikaci Vašeho dítěte v elektronické žákovské knížce. Elektronická ŽK je dostupná na webu školy (www.zstgmblatna.cz - logo BAKALÁŘI). Přihlašovací údaje získáte od třídního učitele – třídní učitelky. Zajistěte, prosím, aby žáci přicházeli do školy na vyučování a školní akce včas, správně vybaveni a připraveni, nebyli infikováni, nemocni a intoxikováni. Uvědomte si, že v případě uvolnění žáka z vyučování přebíráte za své dítě plnou odpovědnost. Poškodí-li dítě majetek školy, žáků, učitelů či jiných osob ve škole, zajistí rodiče nápravu.
V případě neomluvené absence, časté nepřítomnosti žáka ve škole a při pozdních omluvách absencí je škola povinna informovat o docházce žáka sociální odbor MěÚ Blatná. V odůvodněných případech může škola požadovat omluvenku od lékaře. V souladu s klasifikačním řádem při velké absenci a chybějících klasifikačních podkladech může být žákovi odložena klasifikace.
Při škole pracuje Školská rada tvořená zástupci rodičů, pracovníků školy a zřizovatele školy Města Blatná. Školská rada se řídí svým jednacím řádem. Činnost školské rady je vymezena školským zákonem č. 561/2004 v platném znění.
Ve škole pracuje také S.R.P.Š. z. s. Blatná. Je tvořen zástupci rodičů jednotlivých tříd..
Jak? Např. můžete být nápomocni radou a odbornými znalostmi, nabídnout škole náměty pro obohacení výchovně vzdělávacího procesu (exkurze, návštěvy, vedení kroužku, výlety…..) a podobně. Neodmítneme ani věcný nebo finanční dar. Děkujeme Vám. Více informací o škole získáte na naší internetové adrese www.zstgmblatna.cz
„Zaměstnanci školy, žáci a rodiče jsou navzájem partnery a kolegy, nikoliv soupeři“.
Všichni pedagogičtí pracovníci vykonávají pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání. Působí na žáky jednotným způsobem, žáka považují za svého partnera, kterému jsou nápomocni dle svých možností. V rámci prevence sociálně patologických jevů a šikany vyžadují od žáků správné a slušné jednání. Nesprávné jednání žáků řeší odpovídajícími kroky v souladu s preventivním programem školy, metodickými pokyny MŠMT, pokyny výchovného poradce, metodika prevence a vedení školy. Chrání a respektují práva žáků, bezpečí a zdraví žáků. Dbají na dodržování vyšších norem (zákony, Charta dětských práv, Všeobecná deklarace lidských práv). Pedagogové se v rámci třídnických hodin, provozních či pedagogických rad zabývají podněty žáků, získané od dětí ústně, písemně nebo prostřednictvím schránky důvěry.
Žákům nesmějí sdělovat důvěrné informace týkající se jednotlivých žáků a zaměstnanců školy. Důvěrné jsou také výsledky uzavřených jednání a porad. Pedagogičtí pracovníci zachovávají mlčenlivost a chrání před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků a studentů a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišli do styku.
Každý zaměstnanec je povinen komunikovat se zákonnými zástupci nejen při třídních schůzkách, ale pokud to situace vyžaduje, i mimo ně a poskytovat žákům a jejich zákonným zástupcům informace spojené s výchovou a vzděláním.
Zaměstnanec má právo na další vzdělávání a současně je povinen sledovat odbornou literaturu, právní předpisy a vnitřní školní normy.
Zaměstnanci školy nesmějí využívat žáky v době dané rozvrhem k vyřizování svých soukromých záležitostí, nesmějí je bez dozoru dospělé osoby uvolňovat k činnostem mimo budovu atd. Škola odpovídá za žáky v době dané rozvrhem výuky žáka. Výjimku tvoří polední přestávky pro 5. - 9. ročník (nutný písemný souhlas rodičů k opuštění budovy, který je pro žáky 5. - 9. ročníku součástí žákovské knížky.). V ostatních případech může pedagog uvolnit žáka jen na základě uvolněnky zákonných zástupců (viz kapitola 2.3.) nebo při osobním převzetí.
Zaměstnanci školy, žáci a rodiče jsou si navzájem partnery a kolegy, nikoliv soupeři. Pedagogové spolupracují s vedením školy, zákonnými zástupci i s ostatními zaměstnanci a žákovským parlamentem. Akceptují akce pořádané ŽP, o kterých je informuje ředitelka školy nebo koordinátor ŽP.
Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své práce právo:
Poučení na počátku školního roku, před prázdninami nebo mimořádným volnem provádí třídní učitel, který žáky seznámí zejména:
Před činnostmi, které probíhají mimo školní budovu (vycházky, výlety, exkurze, soutěže apod.) provádí seznámení se všemi pravidly chování, případnými zákazy apod. a poučení o správném vybavení žáků pedagog, který bude nad dětmi vykonávat dohled.
a) úraz, jehož důsledkem byla nepřítomnost žáka ve škole nebo
b) smrtelný úraz; smrtelným úrazem se pro účely této vyhlášky rozumí takové poškození zdraví, které způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky žák zemřel nejpozději do jednoho roku od vzniku úrazu.
c) Škola vyhotoví záznam o úrazu, který nezpůsobí nepřítomnost žáka ve škole, pokud je pravděpodobné, že žáku bude poskytnuta náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění způsobené úrazem.
Návod ( osnova ) jak postupovat, stane-li se úraz žáka:
Zpracováno podle zákona 561/2004Sb.a vyhlášky 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, funguje jako metodický pokyn pro učitele ZŠ TGM Blatná a je součástí školního řádu.
Dle §51 odst. 2 a §69 odst. 2 školského zákona je hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů.
Při hodnocení žáka – cizince se postupuje podle školského zákona č. 561/2004 Sb.,
v aktuálně platném znění a dle vyhlášky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Klasifikace těchto žáků může být vyjádřena klasifikačním stupněm, slovním hodnocením nebo kombinací obou způsobů.
Žáky všech ročníků vedeme k sebehodnocení, které zařazujeme do vyučovacích hodin příležitostně ve všech předmětech. Forma je volena podle potřeb dané třídy, předmětu i žáků. Cílem je vést prostřednictvím sebehodnocení k uvědomění si vlastní zodpovědnosti za své učení a za kvalitu vlastní práce.
Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován těmito stupni
1 - výborný
2 - chvalitebný
3 - dobrý
4 - dostatečný
5 - nedostatečný
Na l. stupni se použije číslice, na 2. stupni se použije slovní označení.
Při použití slovního hodnocení jsou výsledky žáka popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělávání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů ŠVP, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
Při užití slovního hodnocení se do katalogového listu zaznamená odpovídající klasifikace /východisko pro celkový prospěch žáka/ a do katalogového listu se založí kopie vydaného vysvědčení se slovním hodnocením.
Chování žáka je klasifikováno těmito stupni :
1 - velmi dobré
2 – uspokojivé
3 – neuspokojivé
1. – 9. ročník: prospěl s vyznamenáním, prospěl, neprospěl
Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci 2. pololetí prospěl ze všech povinných předmětů/popř. byl uvolněn/ nebo žák l. stupně/2. stupně/, který v rámci l. stupně/2. stupně/ opakoval ročník, bez ohledu na celkový prospěch tohoto žáka /§ 52 odst. 1 zákona 561/2004 Sb./
Výsledky práce v zájmových útvarech organizovaných školou se hodnotí těmito stupni :
Hodnocení zájmových útvarů je uvedeno na zvláštní příloze v I. a v II. pololetí stejně jako pochvaly TU.
a) Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky:
b) Žák musí být z předmětu vyzkoušen ústně nebo písemně alespoň dvakrát za každé pololetí z toho nejméně jednou ústně
c) Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Při ústním zkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností nejpozději do 14 dnů.
d) Kontrolní písemné práce konzultuje učitel s třídním učitelem, aby se nadměrně nehromadily v určitých obdobích.
e) Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka.
Komise žáka přezkouší nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zákonným zástupcem. Výsledek přezkoušení oznámí ředitel zástupci žáka prokazatelným způsobem.
Žák zařazený do zvláštní tělesné výchovy se při úlevách, doporučených lékařem, klasifikuje s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu.
Stupeň 1 (výborný)
Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně je rozvíjí. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný, přesný. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák je v činnostech aktivní, převážně samostatný, využívá své osobní předpoklady, které úspěšně rozvíjí. Jeho projev je esteticky působivý, originální a má jen menší nedostatky. Žák tvořivě aplikuje osvojené vědomosti, dovednosti a návyky. Má zájem o umění, estetiku, tělesnou zdatnost.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák je v činnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četné mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák je v činnostech málo aktivní i tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Zadané úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malý zájem a snahu.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Jeho projev je většinou chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci.
Stupeň 1 (výborný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti uceleně, přesně a plně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů i zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný , přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický. Výsledky jeho činnosti jsou kvalitní. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti a poznatky při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a praktických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a praktických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti a v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti i výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele.
Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl.
Metodika hodnocení vychází z platných právních předpisů, z metod používaných a ověřených v praxi a z postupů doporučených ve zprávě ŠPZ. U těchto žáků klade učitel důraz na ten druh projevu žáka (písemný nebo ústní), ve kterém má předpoklady podat lepší výkon. Při hodnocení vychází učitel z počtu jevů, které žák zvládl, neporovnává s ostatními žáky a posuzuje a hodnotí pouze to, co dítě stihlo vypracovat. Učitel nevystavuje žáka takovým činnostem, ve kterých díky své poruše nemůže podat optimální výkon. I žáky se SVP vedeme k sebehodnocení. Forma je volena podle potřeb žáků, předmětu i dané třídy.
Použití slovního hodnocení není pouhé mechanické převádění číselného klasifikačního stupně do složitější slovní podoby. Smyslem hodnocení je objektivně posoudit jednotlivé složky školního výkonu dítěte.
a) ovládnutí učiva předepsaného osnovami
b) úroveň myšlení
c) úroveň vyjadřování
d) úroveň aplikace vědomostí
e) píle a zájem o učení
A: pochvaly a jiná ocenění /navrhuje zpravidla třídní učitel/
Třídní učitel nebo ředitel školy oznámí důvody udělení pochvaly prokazatelným způsobem zástupci žáka a třídní učitel zaznamená udělení pochvaly do katalogového listu žáka. Udělení pochvaly ředitelky školy se zaznamená na vysvědčení za pololetí, v němž bylo uděleno.
B: opatření k posílení kázně /navrhuje zpravidla třídní učitel po předchozím projednání s ostatními pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci žáka/
Opatření k posílení kázně se na vysvědčení nezaznamenává.
Dopustí – li se žák hrubého opakovaného slovního a úmyslného fyzického útoku vůči žákům nebo zaměstnancům, považuje se toto chování za zvláště závažné porušení pravidel. Tuto skutečnost je ředitel povinen oznámit orgánům sociálně – právní ochrany dětí a pedagogická rada školy rozhodne o opatření k posílení kázně.
Hodnocení chování žáka navrhuje třídní učitel po projednání s ostatními učiteli a rozhoduje o ní ředitel školy po projednání v pedagogické radě. Kritériem pro hodnocení chování je dodržování pravidel slušného chování a řádu školy během klasifikačního období. Přihlíží se k věku, morální a rozumové vyspělosti, individualitě žáka a k četnosti výchovných opatření za dané klasifikační období. K udělovaným výchovným opatřením k posílení kázně se přihlíží tehdy, jestliže tato opatření byla neúčinná.
Stupeň 1 (velmi dobré)
Žák uvědoměle dodržuje pravidla slušného chování a aktivně prosazuje ustanovení školního řádu. Má kladný vztah ke kolektivu třídy a školy, přispívá k jeho upevňování a k utváření pracovních podmínek pro vyučování. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle.
Stupeň 2 (uspokojivé)
Chování žáka je v podstatě v souladu s pravidly slušného chování a s ustanoveními školního řádu. Dopustí se závažnějšího přestupku nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků. Nepřispívá aktivně k upevňování kolektivu. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.
Stupeň 3 (neuspokojivé)
Chování žáka je v rozporu s pravidly slušného chování a s ustanoveními školního řádu. Dopouští se opakovaně závažných přestupků takového charakteru, že narušuje výchovu a vzdělávání ostatních žáků, záměrně narušuje činnost kolektivu. Žák je málo přístupný výchovnému působení, nemá zájem své chyby napravit.
Součástí školního řádu jsou i pravidla pro hodnocení žáků. Školská rada schvaluje tento školní řád.
Pravidla školního řádu jsou platná pro žáky, zaměstnance i zákonné zástupce žáků Základní školy T. G. Masaryka Blatná od 1. 9. 2022.
Tento školní řád nabývá platnosti dnem podpisu ředitelkou školy a je účinný od 1. 9. 2022.
V Blatné dne 1. 9. 2022 Mgr. Zdenka Dvořáková ředitelka školy
ZŠ TGM BLATNÁ